Encara que no ho sembli, ja fa més de tres segles que els cotxes elèctrics recorren els carrers de les nostres ciutats i els primers prototips van aparèixer abans de l’arribada dels cotxes de combustió.
Com eren les primeres bateries dels cotxes elèctrics?
Era a principis del s. XIX quan es van començar a dissenyar els primers prototips de vehicles elèctrics, però no va ser fins al 1839, a Europa, quan es construeix un primer cotxe elèctric molt bàsic que permetia el desplaçament de diverses persones a la vegada.
A mitjans de segle, els avenços en electromobilitat a Europa eren cada cop més innovadors i al 1852, el científic francès Gaston Planté inventaria les primeres bateries recarregables, fabricades de plom i àcid.
Més tard, l’enginyer Camille Fuare mitjançant un procediment electroquímic anomenat massa activa aconseguiria augmentar la capacitat de les bateries, fet que permetria una major autonomia en els cotxes elèctrics.
Quan va començar la fabricació de cotxes elèctrics?
A partir d’aquest moment, s’inicia la fabricació industrial de cotxes elèctrics i a poc a poc, els grans fabricants de carruatges veuen en els cotxes elèctrics una nova manera de desplaçar-se.
L'any 1889, el fabricant de carruatges Jacob Lohner junt amb l’enginyer Ferdinand Porshe presenten a l’exposició universal de París un vehicle elèctric que pot recórrer fins a 79 km amb una sola recàrrega, gràcies als motors de propulsió integrats a les quatre rodes. A l’altra banda de l’Atlàntic, ja es comencen a veure a Nova York els primers taxis de bateries recorrent els carrers de la gran poma.
Però no és fins a principis del segle XX quan Thomas Edison impulsa el mercat de cotxes elèctrics, creant una bateria de ferro i níquel amb més capacitat i autonomia que permet que la fabricació de cotxes elèctrics continuï creixent, tot i que no serà un tipus d’automòbil a l’abast de tothom a causa del seu preu.
Com es van imposar els cotxes de combustió?
En la dècada dels anys vint, el gran fabricant Ford inaugura la seva primera fàbrica de cotxes de combustió, més econòmics i assequibles i que superen en autonomia pràctica als elèctrics.
En aquella època, la població comença a desplaçar-se més per carretera i la necessitat de proveir-se de gasolina ràpidament es fa cada cop més evident. Aquests factors influiran en la pèrdua del protagonisme dels vehicles elèctrics en el mercat de l’automòbil.
Claus en la recuperació del vehicle elèctric
La crisi del petroli dels anys setanta i l’augment de la consciència envers la sostenibilitat i la cura de l’ambient que s’inicia als noranta, seran claus en la recuperació de la fabricació i inversió en tecnologia dels cotxes elèctrics.
De fet, actualment, la quota de vehicles elèctrics al mercat espanyol es troba en un 2,6 % i les xifres de venda i les matriculacions segueixen a l’alça.